JellyPages.com
Photobucket
Sentiasa ingat Allah tika dilanda ujian dan dilimpahkan kegembiraan
Senyum itu sedekah
Tenang itu bahagia
Sabar itu indah
^_^


Hati yang mensyukuri apa yang ada, Itulah hati yang penuh dengan rasa cinta

6 langkah turunkan berat badan

1. Ambil tahu keadaan kesihatan diri
Bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. Oleh itu saya mahu mengajak para pembaca menyintai diri sendiri dengan mengenali tubuh badan dan care tentang kesihatan diri. Wah, menarikkan! Ambil berat diri sendiri tu lebih penting daripada menjaga insan sekeliling dan akhirnya diri kita jatuh sakit. (ttteeeettttt.. harap tak kene batang hidung saya..hee~) takpo2.. jangan gelabah wahai diri, kali ini kita jadikan penimbang berat sebagai teman setia kita k. Pastikan anda tidak terlalu obses sehingga boleh mendatangkan tekanan pada diri. Ketahui indeks jisim tubuh (IJT) terkini dalam kategori IJT anda. IJT ideal adalah antara julat 18.5 ke 24.9kg/m2. Jika IJT anda lebih daripada 24.9kg/m2, ini bermakna anda dalam kategori berat badan berlebihan. Kira indeks Jisim Tubuh (IJT) anda :

IJT = Berat (kg) / [Tinggi (m) x Tinggi (m)]

2. Tahu porsi makanan yang diperlukan



Kebiasaan yang kita dengar adalah kenaikan berat badan seseorang adalah kerana makronutrien seperti lemak, karbohidrat dan protien. Dan menjadi tanda tanya, apa yang harus dikurangkan bagi menurunkan berat badan. konklusi yang paling tepat ialah makronutrien ketiga-tiga di atas adlah sangat penting, tetapi mestilah dalam nisbah dan porsi yang betul. Sebagai contoh, untuk individu yang memerlukan tenaga sebanyak 1500 kilo kalori sehari, porsi karbohidrat perlu diagihkan untuk menu seharian bermula dari sarapan hingga malam. Perlu diketahui satu porsi karbohidrat adalah bersamaan dengan setengah cawan nasi atau sekeping roti atau tiga keping biskut krim kraker. Jadi, untuk malam, had nasi yang dibenarkan adalah satu setengah cawan nasi. Tetapi perlu diingat, jika lauk yang dihidangkan sayuran berkanji seperti labu atau kentang, maka porsi nasi perlu dikurangkan. Hal ini disebabkan sebiji kentang saiz sederhana bersamaan satu porsi karbohidrat. Jadi anda hanya dibenarkan mengambil satu cawan nasi, sebiji kentang beserta kuah, sayuran berdaun dan sumber protein mengikut porsi yang dihadkan untuk makan malam anda.

3. Jangan skip hidangan

Sarapan, makan tengah hari dan makan malam adalah hidangan wajib setiap hari dan tidak boleh ditinggalkan (kecuali puasa la yer... Jangan pula kome makan time puasa, pastu kabo kat mak2 kome, saya yang suruh.. mahu kene penyapu weehhh!!) Puasa itu wajib, jangan ditinggalkan k. Sila abaikan point nombor 3 ini, bila tiba bulan ramadhan dan jika anda berpuasa sunat. ^_^#  okey, kita sambung semula. Kunci wajib pada tiga hidangan itu adalah "mengawal pengambilan" supaya anda tidak melebihi porsi yang dihadkan. Apabila anda meninggalkan @ skip tiga hidangan di atas, dikhuatiri anda akan cenderung untuk makan berlebihan pada hidangan seterusnya. Tabiat ini tidak elok untuk diamalkan.

4. Katakan tidak pada makanan dan minuman manis

Kebanyakan kita amat sukakan pada kemanisan. Manis dalam senyuma tak mengapa, malah tak memudaratkan pon. Tapi manis dalam makanan ni amat bahaya. Boleh dikategorikan sebagai 'musuh dalam selimut' (perang dalam selimut.. hahaha) kepada manusia. Ini disebabkan gula yang berlebihan boleh meningkatkan berat badan tanpa kita sedari. Jika pengambilan gula ini diamalkan oleh mereka yang mempunyai masalah berat badan, ia akan menyumbang kepada penyakit kencing manis. grrrrr... Cara yang paling mudah, adalah memilih air kosong berbanding air berkarbonat atau tidak berkarbonat yang manis. Murah pon murah. Biasa saya order air kosong, 50 sen je secawan. yang tak mo duit pun ada. "Tak payah la dik, air kosong free" Haa.. 2 kelebihan di situ.. hee~ Jika sekali-sekala tak pe. Sekali-sekala di sini bermaksud sebulan sekali (wah.. kejamnye saya.. takpe, kalian pikior la sendri ye). Pengambilan makanan rendah gula perlulah diamalkan secara kerap dan konsisten.

5. Pilih rendah lemak


Masakan rakyat Malaysia terkenal dengan masakan bergoreng, bersantan dan berminyak. Kami rakyat Malaysia (iklan sat..=D ) Tingkatkan pengambilan lemak tidak tepu dari kelapa sawit , jagung, kacang soya dan minyak bunga matahari, kacang, biji-bijian dan kekacang serta ikan segar. Hadkan makanan berkolesterol tinggi, contohnya organ dalaman, telur ikan, kepala ikan bilis dan udang serta makanan yang mengandungi lemak trans (contohnya marjerin atau lelemak yang diperbuat daripada lemak hidrogenasi) Pilihlah makanan rendah lemak dan kurangkan pengambilan makanan berminyak.

6. Tidak memandang remeh terhadap senaman

Dr Steven N Blair, yang juga pengarah Epidemiologi dan Aplikasi klinikal di Institut Cooper bagi Penyelidikan Aerobik di Dallas, Texas, berkata manusia selalunya menyalahkan obesiti bagi pelbagai penyakit kronik dan punca kematian sedangkan ketiadaan kegiatan fizikal yang turut sama bertanggungjawab bagi penigkatan bilangan kematian di dunia, tidak diberi perhatian. Menurutnya lagi, satu laporan jurnal yang diterbitkan institutnya dua tahun lalu mendapati 42000 lelaki pelbagai usia yang dikaji dan dipantau selama 10 tahun, lelaki gemuk yang sihat kurang kemungkinan meniggal dunia dengan cepat berbanding lelaki kurus tetapi tidak cergas. Lakukan setiap hari aktiviti berjalan kaki, menaiki tangga berbanding menggunakan lif. Aktiviti berintensiti sederhana perlu dilakukan sekurang-kurang 30 minit setiap hari. Contohnya berjalan pantas, senamrobik, berbasikal dan bermain bola.



Sekiranya anda mengamalkan secara konsisten, InsyaAllah anda akan dapat mencapai berat badan ideal yang diimpikan. Yang penting adalah usaha dan berdoa supaya usaha kita mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t. 

Pedoman wanita solehah dan keluarga sakinah
anis

2 comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers ::Moga Allah Redha Asilah Dan Wazir:: Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers