JellyPages.com
Photobucket
Sentiasa ingat Allah tika dilanda ujian dan dilimpahkan kegembiraan
Senyum itu sedekah
Tenang itu bahagia
Sabar itu indah
^_^


Hati yang mensyukuri apa yang ada, Itulah hati yang penuh dengan rasa cinta

Jaga Hati

Hati adalah punca dari segala-galanya dalam hidup kita, supaya tindak tanduk kita adalah lebih benar dan baik. Oleh itu, jagalah kebersihan hati dengan sebaik mungkin. Tercemarnya hati bakal merosakkan diri serta meragut kebahagiaan dunia dan akhirat. Untuk menjaga kebersihan hati, kita perlu juga menjaga segala nikmat yang diberi Allah (penglihatan, pendengaran, fikiran, ucapan) dan segala hal yang di larang bagi kita lakukan. Seperti biasa, pekerja haruslah mengikut segala arahan majikan. Begitu juga dengan kita. Kita hanyalah hamba biasa yang perlu mendengar dan taat pada perintah Malik Al-Mulk (penguasa kerajaan semesta). Dengan hati yang bersih kita mampu menggapai hasanah (kecemerlangan/kebaikan) di dunia dan akhirat.

::hati yang kecil ini mampu membunuh berjuta manusia::
Hadis riwayat Abu Hurairah ra :

Dari Nabi s.a.w beliau bersabda:
Barang siapa yang mentaatiku berarti ia telah mentaati Allah,
dan barang siapa yang mendurhakai perintahku, maka berarti ia telah mendurhakai Allah,
Barang siapa yang mematuhi pemimpin, berarti dia telah mematuhiku
dan barang siapa yang telah mendurhakai pemimpin, maka dia telah mendurhakaiku.

(shahih muslim  3417)

Amat penting bagi kita untuk mematuhi arahan majikan, tapi ianya haruslah berlandaskan jalan yang lurus (menuju Illahi) agar kita tidak tersesat di akhir kelak.
Kebahagiaan manusia bergantung kepada hati yang bersinar diterangi lampu mentol >_< heee~
Tak kisah la cahaya apa yang kita gunakan, asalkan kita gapai ketenangan jiwa.

"Jagalah hati jangan kau kotori, jagalah hati lentera hidup ini ........ " Nyanyian snada ^_^#
Haa... ape lagi sambung la. silah pon da ternyanyi ni, dalam hati la tapi. Al-maklum la, suara hati lagi merdu berbanding suara mulut.. ngee~

Jaga hati bermaksud bertolak ansur dan saling menghormati sesama masyarakat. Kekalnya sesuatu hubungan dengan adanya sikap mahmudah dalam diri include "menjaga hati"..
Tapi sering kali kita, (termasuk silah) menyalah tafsirkan erti jaga hati yang sebenar. Menjaga hati seseorang, demi untuk persahabatan yang telah lama terjalin. Walhal ianya melanggar perintah majikan (Allah) kita. Perintah yang wajib diikuti serta tiket untuk menghadapi alam akhirat.

Apa yang silah maksudkan??
silah pon tak pasti.. kah3.... #_#

kawan adalah corak kehidupan seseorang. Dengan siapa seseorang tu bergaul, bersama dan berguru. Sedar atau tidak, kita lebih banyak meluangkan masa dengan kawan2 berbanding ibu bapa.

Sekolah rendah :- jam 6.30 da gerak ke sekolah, jumpa kawan sampai jam 1.30 ptg balik rumah, ibu bapa tak dok (koje).. si anak siap ke sekolah agama dari kul 3 sampai 5.30 ptg.. balik dari sekolah agama tukar baju, pastu main (pon dengan kawan) dan begitulah rutin harian adik silah. ^_^

Sekolah menengah :- ^0^ ngee~ adik silah yang sekolah menengah semua duk asrama. Kompom2 kawan la ibu, kawan la ayah, kawan la adik, kakak dan abang.. segala2nya kawan. Terbukti terang jelas dan nyata, kawan la sebahagian hidup kita.

Haa.. kan betul silah cakap, eh.. maksud silah, tulis (bila masa lak silah cakapkan o_0 )
Dengan kawan la segalanya, sampai kadang2 kita lebihkan kawan daripada orang tua kita. Pentingkan kawan sampai tak mahu dengar nasihat orang tua.. Nauzubillah.. Harap perkara tu tak jadi pada silah, adik2 silah dan kawan seperjuangan silah ^_^ ... InsyaAllah..

Over pulak pasal kawan ni ye.. ngeee~ =P
kita kembali pada point utama kita, "Jaga Hati".. kenapa silah cakap kita sering salah tafsir maksud jaga hati ni?? Sebab silah pon salah faham gak.. kita duk jaga hati kawan, demi kebahagiaan dan kasih kan sahabat kita.. Tapi sebaliknya, kita sengaja membiarkan mereka (kawan) jatuh terjunam ke lembah kepanasan.

Allah, Ampunkan dosa hambamu ini..

Dua hari yang lalu, silah jalan ke semua blog sahabat silah. Sampai satu blog ni, silah terasa terkena pada batang hidung pula. Selalu mengungkapkannya, tapi tidak ketahui maksudnya.

Kali ini silah faham maksud sebenar 'jaga hati' dan 'sayang' akan sahabat. Ianya tidak hanya sebuah persahabatan, tapi lebih dari itu. Lebih mesra dengan panggilan "Adik-Beradik". Bagaimana kita menjaga adik2 atau saudara mara kita. Begitulah kita kena jaga kawan kita. Bukan sekadar jaga kesihatan, makan atau minum. Malah jaga pertalian sahabat dengan Majikan utamanya (Allah).

Untuk memastikan tali yang terikat kuat dan kukuh, lihatlah pada diri anda. Sejauh mana hubungan anda yang terjalin dengan Ar-Rahim (Maha pengasih), sejauh itulah kuatnya hubungan anda yang terjalin dengan sahabat anda.. InsyaAllah.. Pelihara la hubunganmu dengan Pencipta mu (Al-Khaliq) silah!!!

$$ moga ukhwah yang terjalin, bukan hanya dengan kata ukhwah fillah, malah terlaksana dengan perbuatan yang sentisa melindungi kawan2 kita dari terjatuh dalam api yang panas.. InsyaAllah $$

Tanda sayangkan ALLAH s.w.t
Banyakkanlah "BERZIKIR" ...

Tanda sayangkan RASULULLAH s.a.w
Banyakkanlah "SELAWAT" ...

Tanda sayangkan pada DIRI SENDIRI
Banyakkanlah "ISTIGHFAR" ...

Tanda sayangkan pada SAHABAT
Banyakkanlah "NASIHAT" ...

::Wassalam::

No comments:

Post a Comment

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers ::Moga Allah Redha Asilah Dan Wazir:: Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers