JellyPages.com
Photobucket
Sentiasa ingat Allah tika dilanda ujian dan dilimpahkan kegembiraan
Senyum itu sedekah
Tenang itu bahagia
Sabar itu indah
^_^


Hati yang mensyukuri apa yang ada, Itulah hati yang penuh dengan rasa cinta

Hanya kata-kata


Salam kasih salam sayang.. Moga kawan2 sihat hendaknya..
Kembali mewarnai laman blog dengan lenggok tangan yang agak lincah, membawa sinaran ilmu yang cetek untuk dikongsikan bersama. Mudah-mudahan ia menjadi alarm pada diri kita yang sentiasa leka dengan perhiasan duniawi.


“Seru ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahas dengan mereka dengan cara yang paling baik; sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui orang yang sesat daripada jalan-Nya dan Dia juga yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk”
(Surah an-Nahl, Ayat 125)


Jelas lagi terang bahawa ayat di atas mengajak kita untuk menjemput atau membawa hati-hati manusia kepada yang lebih baik. Secara tidak langsung,ianya mengajak kita menjadi daie (penyeru ke arah kebaikan) untuk hati kita sendiri sebagai manusia. Permulaan bahasa yang sopan lagi lembut, serta dengan sebaik-baik cara. Semua makhluk Allah sukakan sentuhan lembut yang tiada kekasaran.
Hidup ini memerlukan kawan atau kata mudahnya bantuan. Tiada makhluk Allah yang mampu hidup tanpa bantuan. Hanya Dia yang maha kuasa yang mampu hidup di atas kakiknya sendiri (Qiamuhu binafsih). Percaya atau tidak itulah realiti hidup. Cuba kita bayangkan sejenak, mampukah pokok hidup tanpa bantuan air? Mampukah manusia hidup tanpa bantuan udara?


Mampukah kita hidup di dunia ini tanpa seorang kawan? Gembiranya kita jika mempunyai kawan. Tambahan  pula mendapat teman yang sentiasa mengikut telunjuk kita. Bila kata ‘A’, itulah yang dia buat. Bila suruh ‘Z’, dia pon ikut dengan rela. Tak perlu dikerah. Tak perlu dipaksa. Tak perlu nak marah. Ikut pon tanpa banyak soal dan pertanyaan.
Baik ke buruk tak dihiraukan. Fikir pon tak perlu. Kerjanya ikut apa yang disuruh. Kalau tak ikut arahan, rasa macam hidup ni tak lengkap pula. Wah, seronokkan. Kita suruh je dia buat. Kita pula, goyang kaki dan tangan. Terasa seperti dunia ni ana yang punya.


Tapi......
Sayang seribu kali sayang.....


Ianya tidak semudah itu. Ibarat merelakan diri memijak duri. Membiarkan diri dimaki, dicerca, dihamun dan sebagainya. Disuruh buat sekali dua boleh la. Berkali-kali, mahu angin puting beliung datang menyerang. “Ada kaki ada tangan, buat la” tamparan hebat menyinggah. Kan dah tak sedap dengar. Kemudian ukhwah pon terganggu. Tak syokklaahhhh...
Itu yang jenis tak dapat kawal mulut la. Setengah insan yang lain pula, jenis diam je. Apa disuruh buat tanpa bunyi dengan rela. Tapi, hati berkumat kamit tanpa henti dengan kejam. Dimaki hamun si penyuruh tu. Ini lagi parah rasanya. Kasihan pada hati tu. Tak boleh nak tenang dan ikhlas buat kerja. Sebaiknya jujur kepada sang penyuruh. Cakap dengan lembut. Ingat! Semua manusia sukakan kelembutan, bahkan diri kita sendiri. Even, kita mangsa kekasaran. Bersabarlah!! Sebaiknya jujur, walau hati tak sanggup nak menerima. Sekurang-kurangnya ada masa untuk diubati hati yang kesakitan tu.


Ilmu di dada amat penting dalam keadaan yang sebegini. Hanya ilmu yang boleh memimpin seseorang untuk menggerakkan tindak tanduk seterusnya,sama ada perbuatan baik atau tidak baik. Kehebatan ilmunya bergantung sejauh mana pendedahan Qalbunya menikmati hidangan kalam suci dan cara memeliharanya.
Nabi Muhammad berkata,


“Sesungguhnya sebaik-baik ucapan adalah Al-Quran dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Nabi Muhammad. Seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan dan semua perkara itu adalah sesat.”
(Direkodkan oleh Muslim)


Petunjuk dan panduan sudah ada tersedia. Cuma tinggal untuk kita melaksanakan sahaja. Ianya tidak begitu mudah tetapi amat penting jika kita istiqamah melakukanya. Walaupun dalam masa yang sekejap kita menimba, tetapi ianya adalah sesuatu yang berbaloi jika kita dapat ingat sampai bila-bila.
Kebiasaan manusia ni bila dah disoal, baru nak mencari, baru la nak rasa malu sebab tak dapat jawab apa yang ditanya. Bikin malu untukdiri sendiri. Bijak bestari berkata, “Dah terhantuk, baru nak mengadah”. Selagi tak disoal, ditanya duk diam je. Bukan orang lain la,saya pon begitu. Kita cakap berdasarkan pengalaman. Contoh, kita ditanya oleh orang luar, Guru besar la katakan (biasanya orang terdekat tak de pape perubahan pon) “Apa nama Perdana Menteri?”  Tak dapat jawab. Pastu baru la kita cakap sorang2, "apa la kau, nama PM pon tak tahu"  dan macam2 lagi la. Ish3...

Berubah la wahai diri ^_^

Sini dahulu ye kawan2. Ni pon tunggang terbalik. Maaf jika ada kekasaran atau menyinggung perasaan siapa2. Niat di hati hanya untuk perkongsian dan merawat hati ini, tidak sekali ditujukan pada sesiapa. Akhir kalam dengan lafaz “Moga Anda semua sentiasa dalam redha-Nya.. Ameen”

Mohon tunjuk ajar dari anda semua ^_&



::Wassalam::

No comments:

Post a Comment

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers ::Moga Allah Redha Asilah Dan Wazir:: Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers