JellyPages.com
Photobucket
Sentiasa ingat Allah tika dilanda ujian dan dilimpahkan kegembiraan
Senyum itu sedekah
Tenang itu bahagia
Sabar itu indah
^_^


Hati yang mensyukuri apa yang ada, Itulah hati yang penuh dengan rasa cinta

Memaafkan dalam kesakitan

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang telah mengizinkan saya menconteng
blog bagi peringatan diri serta kawan-kawan yang saya sayangi
harapan terbesar moga kalian semua dalam keadaan sihat dan sejahtera

Berbahagialah dalam kehidupan yang sederhana
Bersyukurlah disaat anda memiliki apa yang anda ingini
Bergembiralah apabila anda memperolehi jiwa yang tenang
Berselawatlah di kala mempunyai masa lapang

Bismillahirrahmanirahim.. Alhamdulillah, permulaan yang benar2 memberi infak besar dalam melakukan sesuatu kerja. Sebenarnya, saya tak tahu bagaimana nak mulakan tajuk yang saya postkan kali ni. Tapi, dengan lafaz 'basmallah'. Alhamdulillah, Allah permudahkan. Entry saya kali ini agak berat untuk diri saya sendiri. Saya teruskan menaip dan menguatkan diri untuk tajuk ni. InsyaAllah, dengan pos ini saya harap dapat ikhlaskan dan melakukan apa yang ditulis. InsyaAllah.

Sabda Rasulullah s.a.w :
Ada empat perkara sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu dari empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya. (Empat sifat itu ialah) apabila ia dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir, dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran.
Riwaya Ahmad

Moga kami bukan dalam golongan munafik ya Allah, peliharalah kami. Ameen ya Rabb. Tidak mudah untuk melakukan sesuatu perkara dengan betul-betul ikhlas dan berlapang dada. Ianya memang mudah untuk dilafazkan, melaksanakan amat berat. Seberat-berat mengikhlaskan, berat lagi sesuatu amanah ^_^ (iklan sat). Saya pasti semua makhluk di atas muka bumi ini pernah melalui detik kesakitan. Apa yang paling pasti kesakitan yang kalian lalui dengan cop mohor lesen keizinan Allah s.w.t.

Kesakitan yang berkenaan hati, jiwa semestinya melibatkan maruah diri seseorang. Alhamdulillah, saya telah pun merasakannya. Sejujur-jujur perkataan, ianya teramatlah sakit. Tapi, semestinya tidak dapat mengalahkan kesakitan ibu mengandung dan mati. Ia masih di tahap yang palin biasa-biasa. Cuma apa yang manusia terima ketika dan saat itu terasa amat berat untuk dihadapinya.

Memang tidak dapat dinafikan, tapi itulah realiti hidup. Manusia yang diciptakan-Nya tersedia pelbagai ragam dan jenis. Kebijakkan dan kepintaran seseorang dalam sesuatu benda atau perkara belum tentu boleh menerima kerenah dan ragam manusia dengan hati yang terbuka. Mungkin saya salah sorang manusia yang di maksudkan. Keindahan tutur kata manusia amat perlu di teliti, supaya kita tidak termakan pujian dan tidak memberi harapan dalam jiwa.



Kesakitan yang dilalui, amat memedihkan dan seperti tiada kemaafan untuknya. Alhamdulillah, Allah turunkan sahabat, rakan taulan sebagai kekuatan untuk menempuh kehidupan yang berduri itu. Segala perkara yang menyakitkan diceritakan, dishare kepada  'kawan''kawan' sentiasa memberi sokongan dan kekuatan agar saya terus memaafkan dia. Allah.. tetapi ia tidak semudah itu.

Tiada kata putus asa dalam dirinya untuk memujuk terus memujuk agar saya memaafkan dan mengikhlaskan apa yang berlaku. Saya bersyukur, Allah pertemukan kita  'kawan'. Setiap kali berhubung, sentiasa mengingatkan. Saya mendengar dan mengabaikan, dan mungkin saya tak nak ungkit apa yang telah berlaku. Rasa seperti telah memaafkan dan macam tak kisah. Tapi saya tidak dapat membayangkan apabila suatu hari nanti Allah pertemukan. "Adakah aku boleh?, Mampukah aku?" Allah.. sememangnya tidak mampu. Dan terbukti masih belum ikhlaskan.

Umur meningkat mengingatkan kepada mati, tapi masih sama dan sama. Tarikh kelahiran, tarikh kebanggan semua orang di samping menanti  something from anybody special. Mungkin tak semua orang mengharapkannya. Saat kelahiran dah berlalu 2 bulan, saya masih menerima present dari  'kawan'. Saya tak pernah menjangkakan hadiah tu. Tapi amatlah terkejut + terharu. why??? Terkejut =  'kawan' beri hadiah walau dah berlalu tarikh. Terharu = 'kawan' menghadiakan saya buku yang bertajuk "Kekuatan Terapi Maaf"'kawan' bersungguh-sungguh dan ikhlas dalam persahabatan kami, dan mahukan ketenangan jiwa saya kecapi.

Walau baru selesai m/s39 dari m/s142, telah berjaya membuatkan saya mienitiskan air mata. Subhanallah, indahnya persahabatan yang Kau berikan kepada ku. Dengan nama Allah, saya memaafkan semua sahabat-sahabat saya. Moga ukhwah yang terjalin berlandaskan syariah. Ameen...

Bimbinglah saya ke jalan Allah
Peringatkanlah saya sentiasa
Maafkan salah silap saya




2 comments:

  1. i love this :) kena pulak dengan lagu ni , sedih pulak T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.. kita sama2 muhasabah ye =)

      Delete

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers ::Moga Allah Redha Asilah Dan Wazir:: Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers